Довідка щодо закону України 3817-IX, яким суттєво спрощено умови ліцензування зберігання пального для аграріїв
27 липня 2024 року набув чинності Закону України 3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
Відповідним законом були суттєво спрощені умови, а також виправлено значні технічні прогалини діючої системи ліцензування зберігання пального для потреб власного споживання, яка є обов’язковою для аграріїв.
Нагадаємо, до прийняття відповідного закону система регулювання обігу пального містила низку вимог, які на практиці взагалі неможливо було виконати. Це призводило до значних проблем у підприємств та необґрунтованих штрафних санкцій. Зокрема:
-
-
В ліцензії необхідно було вказувати обсяг та місцезнаходження всіх нестаціонарних ємностей місткістю більше 5 літрів (невеликі каністри, бочки, тощо). За невірно зазначене місце знаходження хоча б однієї ємності більше 5 літрів, або наявність незазначеної ємності було передбачено анулювання ліцензії і штраф у розмірі 500 тис. грн;
-
В ліцензії треба було вказувати адресу зберігання пального, а це не завжди є можливим, адже у поля, де аграрії зберігають пальне, немає адреси. Неправильно вказана адреса веде до анулювання ліцензії і штрафу 500 тис. грн;
-
В міжсезоння, аграрії змішують як зимове, так і літнє дизельне пальне, що визнавалося виробництвом пального без ліцензії – штраф більше 1 млн грн;
-
Заправлення техніки пальним за договорами підряду підпадало під визначення реалізації пального і вело до штрафу у розмірі 500 тис. грн;
-
Завищений рівень штрафних санкцій за зберігання пального для власних потреб без ліцензії (500 тис. грн за перше порушення) не був співрозмірним із ризиком, який створює таке порушення.
-
Наявні в законі зміни передбачають:
-
Для абсолютної більшості аграрних підприємств, ліцензії на право зберігання пального для власних потреб будуть видаватися в автоматичному режимі за заявницьким принципом;
-
Встановлюється диференціація вимог щодо вказання у заяві про видачу ліцензії місткості ємностей для зберігання пального та місця знаходження, залежно від їх типу: для стаціонарних резервуарів – місткість та місце знаходження кожного резервуару; для нестаціонарних ємностей місткістю понад 250 літрів кожна – їх загальну місткість; для інших нестаціонарних ємностей – тільки зазначення наявності або відсутності таких ємностей без вказування їх кількості та місткості;
-
Надається можливість вказувати кадастровий номер земельної ділянки, замість адреси місцезнаходження ємностей, що використовуються для зберігання пального;
-
Не вважатиметься реалізацією пального заправлення пальним за договорами підряду що відноситься до власного споживання відповідно до підпункту 14.1.212 Податкового кодексу України;
-
На рівні закону закріплено, що змішування зимового та літнього дизельного пального не вважатиметься виробництвом пального;
-
Останнім, але не менш важливим, є суттєве зменшення рівня штрафних санкцій, які накладаються за зберігання пального для власних потреб без наявності ліцензії. Замість поточних 500 тисяч гривень встановлюється диференційований розмір: за перше порушення – 4 мінімальні заробітні плати (32 тис. грн у 2024 році); друге – 8 (64 тис. грн); третє і більше – 85 (680 тис. грн).